FANDOM

FAQ:

1. vad talar för och emot att mordplatsen var bestämd?

GW Persson skriver följande i Mörkläggning s 948 som länkar ihop en förutbestämd mordplats med SBC:s agerande:

"och alldeles tydligt lutar bröderna Poutianen åt att det var inom ramen för en sådan komplott som stockholmspolisens ledningscentral såg till att Palmes mördare kom undan. Författarna må ha rätt eller fel . Men om de har rätt förutsätter det nästan ett mötesscenario. Det var bestämt att Palme skulle mördas på stan den kvällen-och det var bestämt var och när.

Utgår vi från mötesscenariet och den kompletterande hypotesen att Palme bett om ngn slags övervakning kan vi dock tolka passiviteten på LC i en lite annorlunda -----dager.
Det kan helt enkelt ha gått ut instruktioner till tjänstgörande radiooperatörer att avstå från att blanda sig i vad som ev skulle ske i korsningen Tunnelgatan/Sveavägen eftersom en polisiär specialenhet hade ett hemligt uppdrag där".

GW spekulerar sedan i att det var HH som kom med denna instruktion.

Att Palme mördades utanför det hus som var tänkt att bli hemligt högkvarter för Sverige och Nato vid en ockupation är lite för märkligt, speciellt då Palme jiddrade med detta samarbete.

Att det pågick väldigt misstänkta aktiviteter i detta hus stärker bilden.

Mordplatsen är taktiskt perfekt rörande attentatsplats och flyktväg. Var den inte planerad hade gärningsmannen/gärningsmännen bra tur.

Alla walkie-talkie iaktagelser gjordes kring mordplatsens närområde när Palme logiskt sett borde ha gått åt andra hållet.

Enligt ett vittnesmål stod det ett gäng män med walkie-talkies och gjorde mottagningstester utanför Skandias entré 20 meter från mordplatsen.

Gärningsmannen förefaller ha väntat in Palme i rätt så lång tid och ingen vittne har kunnat se hans väg till mordplatsen. Det var som att han plötsligt bara stod där.

Gärningsmannens rock var uppknäppt trots att det var snorkallt utomhus. Det skulle kunna antyda att han kom innifrån Skandiahuset (och just hade gått ut) vilket i sin tur skulle kunna antyda att mordplatsen var planerad.

Palmes dagbok/kalender försvann.

Den första som började spekulera i de här banorna slog ihjäl sig själv i en väldigt märklig olycka.

Leif GW Persson har gjort ett rätt konstigt uttalande där han säger att gärningsmannenvet var Palme kommer att gå - eftersom han ska ner i Hötorgets tunnelbana. Alla insatta vet dock att Hötorgets tunnelbana var stängd vid tidpunkten och helt säkert gör GW det också.

En oidentifierad bil (identifierad enligt PU?) blockade vittnen från att passera i korsningen.

Det var Palme som tackade nej till te hos Mårten och tog iniativet att gå hem.

Talar emot:

Det förefaller ha varit väldigt många personer i rörelse kring mordplatsen. Ett mer planerat attentat bör ha burit en mer klinisk karaktär.

Lisbet säger att de gick helt spontant och hennes berättelse om varför de böt sida på gatan låter ju plausibel.

Det kan ha funnits walkie-talkie män i andra riktningar också bara det att de runt den blivande mordplatsen blev att synas då de började kommunicera. De andra stod bara i sina positioner och väntade.

Gärningsmannen kan ha haft tid att vänta in Palme, inte för att han var där i förväg, utan för att det var en ny person som klev fram och improviserade som Lingärde menar.

Vittnesmålet om mottagningstesterna utanför Skandia är förhållandevis overifierat och jag har aldrig återfunnit det i GK eller någon bok.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=37441160&posted=1#p37441160

2. Hade fler vittne än LJ varit på puben "Tre backar" under kvällen ? Vet att någon skrev att fem stycken hade varit det. Vilka isåfall ?

E Enoksson + A Blomquist

C Pettersson + S Lindgren

3. Vad hade demokratiskt alians DA gjort för påhopp på kändisar:

Något av en höjdpunkt i Demokratisk Allians verksamhet var förvisso rödfärgningen av Jane Fonda i december 1972. ”Hanoi Jane” hade kommit till den internationella Vietnam-vänsterns huvudstad, Stockholm, för att tala vid ett av de många demonstrationståg vilka brukade utgå från Sergels torg och fortsätta till USAs ambassad. Fonda gick med i tåget, men i slutet av Strandvägen smög den 18-åriga skolflickan och DA-aktivisten Elisabeth Abelsson – som hade gått med i demonstrationståget – upp bakom Jane Fondas rygg och hällde innehållet i en ölburk full med vattenlöslig rödfärg över Hanoi Janes frisyr. DAs Géza Molnár, som gått med vid sidan av tåget, ingrep här resolut och hindrade vänsterpöbeln från att lyncha Elisabeth.

Händelsen skapade svarta rubriker och kolorerade bilder i alla större svenska massmedia dagen efter; bland annat konstaterade Aftonbladet att Fonda blivit dekorerad med ”partifärgen”. Fondas rödfärgning gav eko även internationellt och hälsades med gillande av amerikanska Vietnam-veteraner, som var förbittrade över Jane Fondas närmast landsförrädiska verksamhet.
Själv tog jag ingen del i färgattentatet, kände inte ens till att det skulle ske. Det visade sig att endast några få i DA-ledningen, med Anders Larsson som drivande, var införstådda med vad som komma skulle.