FANDOM

Mordet på Olof Palme har under många år varit ett fall som jag aldrig kunna läsa mig mätt på. Har läst de allra flesta böckerna i ämnet och gått igenom alla vittnesmål från mordplatsen för att försöka skapa mig en bild av vad som egentligen hände den där kvällen i februari 1986.

I ärlighetens namn har jag trots det inte blivit mycket klokare. Mycket i Palmeutredningen är motsägelsefullt och man vet egentligen inte mer idag är vad man gjorde 1986.

En detalj som dock alltid intresserat mig är ”Dekorimamannen”. I korthet handlar det om en man som två kvinnor ska ha sett stå vid mordplatsen en kort tid före mordet. Polisen uppfattade kvinnornas berättelse som trovärdig men kunde aldrig identifiera mannen.

Sven Anér som driver en blogg och som har skrivit ett antal böcker om Palmemordet driver bestämt tesen att ”Dekorimamannen” är inblandad i Palmemordet och han identifierar även mannen. För er som är mer intresserad av Anérs tankar kan läsa hans senaste bok som handlar just om ”Dekorimamannen”.